Akce Tma
Dne 9. září 2025 v rámci vzdělávací akce s názvem „Tma“ měli žáci 3., 4. a 5. ročníku jedinečnou možnost nahlédnout do života lidí, kteří nevidí. Hlavním hostem byla milá a inspirativní paní, která se s dětmi podělila o svůj životní příběh bez zraku. Vyprávěla nejen o každodenních radostech a výzvách, ale i o svém věrném psím příteli a pomocníkovi, který jí věrně pomáhá v běžném životě. Děti se mohly ptát na vše, co je zajímalo a paní ochotně a s úsměvem odpovídala. Součástí programu byla i čtyři zážitková stanoviště, kde si děti vyzkoušely různé aktivity se zavázanýma očima, aby si na vlastní kůži otestovaly, jaké to je vnímat svět jinými smysly. Na prvním stanovišti se procházely bosýma nohama po hmatovém chodníku s různými přírodními materiály jako jsou šišky, kamínky nebo mech. Na dalším si zahrály na přírodní hudební nástroje, kde poznávaly jejich zvuky a snažily se vyladit rytmus se svými spolužáky. Třetí stanoviště bylo nejnáročnější, děti se orientovaly v prostoru jen dle bílé hole. Na posledním stanovišti pak poznávaly zvuky divokých zvířat a hádaly podle hmatu, jaká část zvířete patří ke kterému zvířeti.
Muzeum Krkonoš
Skupina školáků z 1. a 2. třídy místní naší základní školy se vydala na výlet do muzea, které hostí velkou expozici o Krkonoších. Při vstupu do expozice děti ohromily realistické modely krkonošských vodopádů, které vytvářely iluzi tekoucí vody. V rámci geologické části se dozvěděly o vzniku hornin, pohybech zemské kůry a sopečné činnosti, která kdysi formovala podobu pohoří. Velkým zážitkem byla také štola historického dolu, kterou si malí návštěvníci mohli projít a zažít tak, jak těžký musel být život dávných horníků. V části věnované přírodě Krkonoš čekala na děti akvária s živými rybami, která ilustrovala ekosystém místních potoků a řek. Muzeum se ale nezabývá jen minulostí. Důležitou součástí expozice je i kapitola o ekologických katastrofách a dopadech lidské činnosti na horské prostředí. Nechyběla ani část věnovaná tradičním krkonošským řemeslům – od zpracování dřeva po výrobu domácího textilu. Děti si mohly některé nástroje vyzkoušet. Zábavným a zároveň poučným prvkem byla spirálová schodišťová konstrukce ve tvaru DNA, která symbolicky spojovala přírodní a lidskou historii.
Na konci výletu se děti shodly, že akce byly nejen poučné, ale především zábavné.